5 rzeczy, które warto wiedzieć o przystankach "na żądanie"

Opublikowano: 31/07/2017
5 rzeczy, które warto wiedzieć o przystankach

Przystanki „na żądanie”. Czym różnią się od pozostałych przystanków stałych? Jak je rozpoznać i jak z nich korzystać? Przygotowaliśmy dla Państwa krótki informator. Zachęcamy do lektury!

W Poznaniu i aglomeracji poznańskiej przystanki „na żądanie” na liniach dziennych to te, na których wsiada lub wysiada niewiele osób albo pasażerowie korzystają z nich tylko w określonych godzinach (np. w przypadku, gdy przystanki znajdują się w pobliżu dużych zakładów pracy). Na liniach nocnych wszystkie przystanki traktowane są jako przystanki "na żądanie".

Korzyści z wprowadzenia przystanków "na żądanie" to przede wszystkim zwiększenie płynności przejazdu pojazdów komunikacji zbiorowej (brak zatrzymań bez wymiany pasażerów na mało uczęszczanych przystankach) oraz ekologia i oszczędność paliwa (największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu).

 

Co warto wiedzieć o korzystaniu z przystanków "na żądanie"?

Przeczytaj poniższy tekst!

 

 1. Przystanki „na żądanie” oznaczone są specjalną tabliczką z czerwonym napisem „N/Ż”.

2. Na przystankach „na żądanie” kierowca autobusu nie zatrzyma się, jeśli żaden z pasażerów nie zasygnalizuje zamiaru opuszczenia pojazdu, a na przystanku nie ma żadnych osób.

3. Chcąc wysiąść z autobusu na przystanku „na żądanie” należy nacisnąć przycisk „stop” lub „drzwi” (w ten sposób sygnalizujemy chęć opuszczenia pojazdu). Warto pamiętać, aby nie robić tego w ostatniej chwili, już na przystanku, lecz wcześniej -  tak, aby kierujący mógł zatrzymać autobus w strefie przystanku.

4. Chcąc wsiąść do autobusu na przystanku „na żądanie”, pasażer musi być widoczny dla kierowcy – powinien więc stanąć tak, aby kierujący autobusem łatwo mógł go dostrzec (wtedy jest zobowiązany do zatrzymania pojazdu).

5. Oznaczenie „n/ż” występuje także na rozkładach jazdy – zarówno tych umieszczonych na przystankach, jak i w Internecie (na stronie ztm.poznan.pl), a także wewnątrz pojazdów - na tablicach prezentujących trasę (kolejne przystanki).  Informacja jest przekazywana także w zapowiedziach głosowych.

 

Zawsze warto pamiętać, że w sprawach związanych z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w ZTM można składać skargi, wnioski, czy reklamacje. Skargi i wnioski pasażerów rozpatrują także właściwi operatorzy w zakresie ich kompetencji.