Jeżdżę, więc płacę!

Opublikowano: 05/02/2018
Jeżdżę, więc płacę!

Bilet metropolitarny, semestralny, seniora, opłaty przystankowe z tPortmonetki na karcie PEKA – to tylko przykłady. Taryfa ZTM jest atrakcyjna cenowo i elastyczna. Zachęcając ponownie do skorzystania z oferty biletowej, a także obowiązujących promocji przypominamy o konieczności kupowania biletów. Zasada jest prosta: Jeżdżę, więc płacę.

Każdy pasażer wsiadając do autobusu czy tramwaju zawiera umowę, na podstawie której wykonywane są usługi przewozowe. A za nie, podobnie jak za wszelkie inne usługi, wypada zapłacić. Dlatego pasażerowie powinni mieć przy sobie ważny bilet. To uczciwe, bo wpływy z biletów pozwalają m.in. na utrzymanie komunikacji zbiorowej na obecnym, wysokim poziomie.

Oferta biletowa ZTM jest bardzo szeroka i z pewnością każdy znajdzie dla siebie najkorzystniejsze cenowo rozwiązanie.

Przypominamy, że pojazdami na liniach organizowanych przez ZTM można podróżować na podstawie biletów okresowych: na sieć lub konkretną trasę, a także z biletów elektronicznych przystankowych lub tradycyjnych – czasowych. Z cennikiem, wykazem przysługujących ulg i zwolnień, a także z promocjami biletowymi można zapoznać się m.in. na stronie internetowej ztm.poznan.pl, w zakładce Bilety.

Promowane podczas kampanii bilety są proste w użyciu i atrakcyjne cenowo. Są to m.in.:

  • Bilet Metropolitalny - dla osób mieszkających i płacących podatki w Poznaniu lub jednej z gmin powiatu poznańskiego, w której ZTM organizuje transport publiczny. Bilet na strefę A na 30 dni kosztuje 99 zł czyli 3,30 zł dziennie.
  • Bilet Semestralny - dla uczniów i studentów uczęszczających do szkół znajdujących się na terenie Poznania i miejscowości objętych porozumieniami międzygminnymi. Bilet na strefę A na 120 dni kosztuje 155 zł, a bilet na strefę A na 150 dni kosztuje 185 zł, czyli około 1,3 zł dziennie.
  • Bilet Seniora na 366 dni w cenie 50 zł (na strefę A) - jest przeznaczony dla osób które ukończyły 65 lat, zamieszkałych na terenie Poznania lub gminy znajdującej się w porozumieniu międzygminnym. Ta oferta to dzienny koszt na poziomie około 14 groszy.
  • tPortmonetka na karcie PEKA daje możliwość płacenia wyłącznie za przejechane przystanki, a nie czas spędzony w podróży. Za pierwszy przystanek opłata wynosi 0,60 zł (taryfa normalna). Koszt 12 przejechanych przystanków to 3 zł, czyli tyle ile wynosi cena najtańszego biletu czasowego uprawniającego do podróży do 10 minut.

tPortmonetka daje możliwość korzystnego naliczania taryfy po przesiadce. Jeśli przesiądziemy się maksymalnie 3 razy, a każdą przesiadkę wykonamy w ciągu 20 minut (liczy się czas od przyłożenia karty PEKA do czytnika przy wyjściu z pojazdu do przyłożenia karty PEKA w pojeździe, do którego wsiedliśmy kontynuując podróż), opłata za podróż będzie naliczana jak kontynuacja poprzedniego przejazdu.

Ważne! Naliczanie opłat w wyżej opisany sposób dotyczy wyłącznie posiadacza imiennej karty PEKA lub jednej osoby podróżującej na podstawie karty PEKA na okaziciela i nie obejmuje opłat za przejazd ponoszonych na rzecz współpasażerów.

Do rozpoczęcia podróży wystarczy, że na tPortmonetce znajdują się środki na przejechanie 1 przystanku. Kolejną podróż możemy rozpocząć po doładowaniu tPortmonetki. Po wydaniu na przejazdy w taryfie normalnej, w ciągu jednego dnia równowartości ceny biletu 24-godzinnego (13,60 zł), dalsze opłaty z tPortmonetki nie są naliczane.  Do końca dnia  podróżujemy już za darmo.

Ponadto w taryfie ZTM obowiązują oferty promocyjne, takie jak:

  • bilet 24-godzinny na weekend” - jednorazowy bilet czasowy 24-godzinny skasowany od godziny 20.00 w piątek do godziny 24.00 w sobotę obowiązuje do godziny 24.00 w niedzielę,
  • "bilety 24-godzinne na weekend dla rodziny" - dwa normalne jednorazowe bilety czasowe 24-godzinne upoważniają do przejazdu 2 osoby dorosłe oraz do 3 dzieci w wieku do 15 lat,
  • oferta weekendowa” - posiadacz normalnego, imiennego biletu sieciowego może bezpłatnie przewozić pod swoją opieką do trójki dzieci w wieku do 15 lat w soboty, niedziele i święta na liniach dziennych, w granicach odpowiedniej strefy biletowej (na którą posiada normalny imienny bilet sieciowy).

 

Jeżdżę, więc płacę - to powinna być dewiza wszystkich pasażerów i do takiego postępowania zachęcamy. To jest fair wobec pozostałych podróżnych, którzy płacą za przejazdy i nie chcą finansować podróży gapowiczów. Warto pamiętać, że podróż z biletem jest tańsza niż podróż bez biletu, w trakcie której natkniemy się na kontrolera. I bardziej komfortowa, bo pozbawiona obaw o kontrolę. 

 

Zobacz filmy:

Jeżdżę więc płacę - tPortmonetka

 

Jeżdżę więc płacę - Bilet Seniora

 

Jeżdżę więc płacę - Bilet Semestralny

 

Jeżdżę więc płacę - Bilet Metropolitarny

 

Jeżdżę więc płacę - bilet 24-godzinny na weekend

 

Czy wiesz, że…

  • W 2017 roku na liniach organizowanych przez ZTM pasażerowie odbyli ok. 254 mln podróży na podstawie biletów.
  • Wpływy z biletów stanowią ok. 40 proc. wydatków na komunikację zbiorową.
  • Najtańszy tradycyjny bilet czasowy (normalny, na 10 minut) kosztuje 3 zł, koszt przejechania jednego przystanku z tPortmonetki to 60 gr, a za 3 złote możemy przejechać aż 12 przystanków! Opłata dodatkowa za jazdę na gapę wynosi 280 zł (140 zł jeśli zostanie opłacona w ciągu tygodnia od nałożenia). Z biletem jest taniej!
  • Bilet na podróże na liniach organizowanych przez ZTM można kupić przez Internet (karta PEKA), w 86. biletomatach stacjonarnych i 259 biletomatach mobilnych w pojazdach MPK Poznań i Translubu, w 12 Punktach Obsługi Klienta (11 punktów ZTM w Poznaniu, jeden w Tarnowie Podgórnym), w 297 Punktach Sprzedaży Biletów. Można skorzystać z usług 5 operatorów mobilnych (bilet na komórkę), a na liniach podmiejskich bilet można kupić u kierowcy.
  • W 2017 roku wystawiono 104,5 tys. opłat dodatkowych. Kontrolerzy sprawdzili ponad 7 proc. wszystkich kursów.  Nie warto ryzykować!