Transport publiczny jest przyjazny seniorom!

Transport publiczny jest przyjazny seniorom!

Ponieważ nie wszystkie osoby starsze korzystają z Internetu prosimy ich bliskich: przekażcie babci i dziadkowi, że transport publiczny jest coraz bardziej przyjazny. Zachęcamy do korzystania z komunikacji zbiorowej!

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu nieustannie dokłada starań, aby podróżowanie środkami komunikacji zbiorowej było jak najbardziej dogodnym sposobem podróżowania dla wszystkich pasażerów. Szczególną uwagę ZTM zwraca na udogodnienia dla osób starszych.

Warto wiedzieć, że:

- Na liniach organizowanych przez ZTM można podróżować nie tylko po Poznaniu: autobusami można dojechać do wielu miejscowości w powiecie poznańskim, a nawet dalej.

ZTM organizuje transport publiczny w Poznaniu oraz na terenie 16. okolicznych gmin. W 5gminach:Luboń, Komorniki, Suchy Las, Rokietnica, Czerwonak dotyczy to wszystkich linii, w 11gminach:Tarnowo Podgórne, Kaźmierz, Duszniki, Puszczykowo, Mosina, Kórnik, Swarzędz, Dopiewo, Murowana Goślina, Pobiedziska, Szamotuły  -dotyczy to wybranych linii.

Każdy pojazd kursujący na liniach obsługiwanych przez ZTM w Poznaniu jest oznaczony białym logo ZTM zamieszczanym nad przednimi drzwiami pojazdu lub za przednią szybą. Podróżowanie ułatwia system informacji pasażerskiej, w tym zapowiedzi głosowe (komunikat podpowiada m.in. jaki będzie następny przystanek, co umożliwia przygotowanie się do opuszczenia pojazdu).

 

 - Wspólnie z operatorami dbamy o to, aby łatwo było wejść do pojazdu. Ponad 99,5 proc. autobusów wszystkich przewoźników, wykonujących usługi przewozowe na rzecz ZTM, ma niską podłogę. Jednocześnie niska podłoga znajduje się w ponad 47 proc. tramwajów (kursy pojazdami niskopodłogowymi są oznaczone na rozkładach jazdy, a także na tablicach informacji pasażerskiej na przystankach).

Aby ułatwić pasażerom korzystanie z transportu publicznego, ZTM inwestuje w przystanki typu wiedeńskiego, których konstrukcja polega na wyniesieniu poziomu jezdni na specjalnie zbudowanej rampie. Dzięki temu pasażer zyskuje możliwość znacznie łatwiejszego wejścia czy wyjścia z pojazdu. Takie przystanki są już na ulicy Gwarnej i Strzeleckiej (przystanki „Plac Wiosny Ludów” i „Łąkowa”). Gruntowne remonty nawierzchni przystanków wraz z podniesieniem ich platform (co także ułatwia korzystanie z komunikacji) przeprowadzono m.in. na ul. Zwierzynieckiej (przystanek Zeylanda), fragmencie Dąbrowskiego, rondzie Kaponiera, na pętlach Ogrody i Dębiec itd. To standard, wprowadzany przy okazji wszystkich prowadzonych modernizacji.

 

- W pojazdach wyznaczone są miejsca siedzące dla osób starszych. Zgodnie z Regulaminem Przewozów, pasażer, który zajmuje miejsce wyznaczone dla kobiet ciężarnych, osób z dzieckiem na ręku oraz dla osób starszych i niepełnosprawnych ma obowiązek opuścić je, gdy tylko osoba, dla której miejsce jest przeznaczone, zgłosi chęć jego zajęcia.

 

- W taryfie biletowej ZTM znajduje się niezwykle atrakcyjny cenowo  Bilet Seniora. To bilet okresowy (roczny) dla osób, które ukończyły 65 lat a jeszcze nie ukończyły 70. roku życia, zamieszkałych w Poznaniu i gminach powiatu poznańskiego objętych porozumieniami międzygminnymi. Można go kupić w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM. Bilet Seniora kosztuje 50 zł, obowiązuje 366 dni, w strefie taryfowej A, jest zapisywany na imiennej karcie PEKA.

Od ukończenia 70. roku życia podróżowanie komunikacją zbiorową organizowaną przez ZTM jest bezpłatne.

 

- ZTM czyni starania, aby coraz łatwiej było podróżować komunikacją miejską. Wyznaczone zostały nowe standardy w zakresie wyświetlaczy w pojazdach, które są podstawą informacji pasażerskiej. Informacje wyświetlane na tablicach zewnętrznych są koloru bursztynowego, przez co są lepiej widoczne niż poprzednie.

W nowych pojazdach (z boku pojazdu, po stronie drzwi) znajduje się tablica kierunkowa z numerem linii w pasie nadokiennym oraz - nowe rozwiązanie, do tej pory nie stosowane w pojazdach kursujących na liniach ZTM Poznań: tablica z numerem linii, montowana pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami na dole szyby, która w głównej mierze ma służyć osobom słabowidzącym.