W mieście nad Wartą nowe wiaty „Warta”

Opublikowano: 22/11/2017
W mieście nad Wartą nowe wiaty „Warta”

Absolutną nowością w miejskiej infrastrukturze, która pojawiła się po remoncie torowiska tramwajowego na ul. Królowej Jadwigi są rozświetlające przestrzeń wiaty, które postawił AMS. Mamy nadzieję, że czekanie na tramwaj w jasnej, bezpiecznej wiacie będzie dla pasażerów bardziej wygodne i mniej uciążliwe, zwłaszcza teraz, w szare, deszczowe, jesienne dni.

Po remoncie torowiska w ciągu Królowej Jadwigi ulica wypiękniała i rozświetliła się  dzięki pięciu wiatom przystankowym zamontowanym przez AMS. Są to prototypowe wiaty premium o nazwie Warta, których ostateczny projekt stworzony został na podstawie wytycznych opracowanych przez Urząd Miasta.

- Dzięki tym wiatom ulica zyskała nowy wyraz estetyczny – ocenia Maciej Wudarski zastępca Prezydenta Miasta Poznania. – Wiaty mają nowoczesny design, a po zmroku są dobrze oświetlone, co podnosi bezpieczeństwo pasażerów i komfort oczekiwania.

Ostateczny wizerunek wiat wpisuje się w wytyczne opracowane przez Zarząd Transportu Miejskiego i Plastyka Miasta.

- Opracowaliśmy dwa rozwiązania - wyjaśnia Piotr Libicki. – Jedno z nich typu premium to droższa wersja rozświetlająca miasto. Drugi wariant, typu Warta Slim, ma podobne założenia estetyczne, ale jest tańszy i bez oświetlenia, przeznaczony do  ciągów poza śródmieściem, w miejscach bardziej peryferyjnych. Taką wiatę ostatnio  ustawiliśmy na przystanku IPN przy ul. Rolnej.

Nowe wiaty odpowiadają na zapotrzebowanie mieszkańców nowoczesnych miast europejskich.

- Do oświetlenia i podświetlenia wnętrza wiaty, rozkładu jazdy  oraz gablot reklamowych zastosowano oszczędną technologię LED – mówi Marek Kuzaka, prezes AMS. – Wiaty mogą być wyposażone w urządzenia multimedialne takie jak na przykład WiFi czy mp3, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że to dodatkowe koszty. Jesteśmy gotowi do dalszej współpracy z Miastem i uruchomienia produkcji następnych wiat typu Warta Slim.

Wiaty mają konstrukcję segmentową opartą na systemowych profilach aluminiowych, co umożliwia przygotowanie wiat dostosowanych do kształtu i wielkości przystanku.

- To ważne, że wiaty można dostosować do platformy przystanku – stwierdza Wojciech Tulibacki, prezes poznańskiego MPK – ale dla nas jeszcze ważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort korzystania z przystanków. W takich wiatach: jasnych, wyposażonych w ławeczki z oparciami i specjalne uchwyty dla osób o ograniczonej sprawności, będzie po prostu przyjemniej czekać na tramwaj. Życzylibyśmy sobie i naszym pasażerom jak najwięcej takich wiat.  

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu nieustannie czyni starania aby podnosić komfort nie tylko podróżowania, ale i oczekiwania na przyjazd autobusu czy tramwaju.

– Przystanki wraz z wiatami są modernizowane podczas prac remontowych tras tramwajowych. Dodatkowo, ZTM w miarę posiadanych środków wymienia stare, niefunkcjonalne wiaty na nowe oraz montuje wiaty na przystankach, gdzie wcześniej wiat nie było – mówi Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. W wyniku prowadzonego w tym roku postępowania, na początku 2018 roku zamontowanych zostanie 14 wiat m.in. na Ławicy, w rejonie ulic Głównej czy ul. 28 Czerwca 1956r.

Podświetlane wiaty "Warta"

 Wiaty "Warta" na przystanku Półwiejska

 

Źródło: MPK Poznań