Tablice Informacji Pasażerskiej (TIP)
Tablice informacji pasażerskiej stanowią dodatkowe udogodnienie dla pasażerów. Obecnie znajdują się one na blisko 250 przystankach, a ich liczba z roku na rok rośnie. Tablice na bieżąco informują o odjazdach tramwajów i autobusów poszczególnych linii w czasie rzeczywistym. Wyświetlane są na nich także komunikaty o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Co oznaczają poszczególne informacje na tablicy? Wyjaśniamy:
(1) Odjazdy prezentowane są w kolejności od najwcześniejszego. Przy poszczególnych kursach może pojawić się dodatkowa informacja o utrudnieniach na danym kursie (podany czas do odjazdu może być niepewny).
(2) Symbol „wózka” oznacza pojazd niskopodłogowy, natomiast dodatkowa „gwiazdka” obok symbolu – pojazd częściowo niskopodłogowy (środkowy człon pojazdu).
(3) Gdy zamiast minut do odjazdu wyświetla się godzina (HH:MM) oznacza to, że pojazd nie rozpoczął kursu lub nie ma z nim łączności. Jest to godzina kursu z rozkładu jazdy.
(4) W dolnym wierszu tablicy wyświetlane są ważne informacje dotyczące funkcjonowania komunikacji np. zmiany w kursowaniu autobusów i tramwajów z uwagi na zaplanowane remonty, awarie, wydarzenia sportowe czy święta.
Komunikaty głosowe w pojazdach
Jednym ze sposobów przekazu informacji pasażerskiej jest emisja komunikatów głosowych w pojazdach. Podstawowym zadaniem jest służenie pasażerom z informacją o kolejnych przystankach, ale pojawiają się także komunikaty ZTM dotyczące zaplanowanych zmian w transporcie – na przykład wynikających z remontów. Są też komunikaty dotyczące prowadzonych przez ZTM akcji edukacyjnych. Komunikaty o zmianach są emitowane z wyprzedzeniem, tak żeby pasażerowie mogli się na nie przygotować.
O ewentualnej emisji komunikatów dotyczących zmian wynikających z nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń w komunikacji każdorazowo decyduje dany operator.
W komunikacji pojawią się również komunikaty typu: awaria, zmiana trasy itp. O ich emisji decyduje prowadzący pojazd.
Zapowiedzi głosowe nazw przystanków, które można usłyszeć podczas przejazdów tramwajami i autobusami na liniach ZTM Poznań można pobrać ze strony ZTM. Jest to gratka nie tylko dla osób pasjonujących się komunikacją miejską. Dostęp do dźwięków znajduje się pod linkiem: https://www.ztm.poznan.pl/otwarte-dane/zapowiedzi-glosowe/
Dedykowane panele rozkładów jazdy on-line – zgłoś się, my zrobimy resztę
Miasto Poznań systematycznie i konsekwentnie rozbudowuje systemy informacji pasażerskiej. Jedną z oferowanych (bezpłatnych) usług są specjalnie tworzone przez pracowników ZTM wirtualne panele informacyjne.
Jest to strona internetowa z rozkładem jazdy on-line dla wybranych węzłów/przystanków. Przykładowo, dla firmy znajdującej się na Marcelinie w pobliżu skrzyżowania ulic Bułgarskiej i Marcelińskiej, specjalnie dedykowana strona prezentuje rzeczywisty czas odjazdu autobusów z wszystkich trzech przystanków Rycerska. Z tego udogodnienia można też korzystać w Nowym Rynku przy Wierzbięcicach, z Zarządem Transportu Miejskiego współpracują już Uniwersytet Przyrodniczy, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu oraz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu i inni.
Zapraszamy do współpracy podmioty prywatne, uczelnie, firmy, galerie handlowe czy instytucje –Firma może wykorzystać wirtualny panel na przykład na swojej stronie internetowej lub wprowadzić informację na ekrany LCD w ogólnie dostępnym miejscu. Wyświetlanie w budynkach aktualnej informacji pasażerskiej jest bardzo praktyczną wskazówką zarówno dla pracowników, jak i gości odwiedzających siedziby firm.
Liczne badania pokazują, że dobra informacja pasażerska w czasie rzeczywistym jest jednym z czynników zachęcających do wyboru transportu publicznego. Tablice wyświetlające aktualne godziny odjazdów stanowią coraz częstszy element wyposażenia nowoczesnych biurowców, budynków administracji publicznej czy uczelni. To dobra promocja transportu publicznego, tym bardziej, że wiele podmiotów na własną rękę, np. na swoich stronach internetowych publikuje okrojone wersje rozkładów jazdy autobusów z pobliskich przystanków. Proponowane przez nas rozwiązanie polegające na wyświetlaniu odjazdów w czasie rzeczywistym z całą pewnością będzie znacznie bardziej przydatne i może trafić do większej grupy pasażerów.
W przypadku chęci współpracy, ZTM potrzebuje informacji, jakimi ekranami firma/instytucja dysponuje w celu dostosowania do nich parametrów strony z odjazdami.
Totemy informacyjne na pętlach: Dębiec PKM, Ogrody i Junikowo PKM
W trzech węzłach komunikacji – na Ogrodach i Dębcu i Junikowie orientację w przestrzeni ułatwiają tzw. totemy informacyjne. Są one nie tylko wskazówką dla turystów lub mieszkańców nie znających danego rejonu, ale także ułatwiają korzystanie z komunikacji miejskiej.
Na totemie znajdzie się fragment mapy miasta, informacje o odległości i kierunku najbliższych ważnych lub atrakcyjnych turystycznie miejsc (parki, muzea, zabytki, szkoły, cmentarze, targowiska). Jest tam także interaktywny panel z komunikatem on-line o najbliższych odjazdach tramwajów lub autobusów, a na Debcu PKM i Junikowie PKM z racji bliskości stacji kolejowych – także odjazdy pociągów.