Opłaty dodatkowe – kontrola biletów
Opłaty dodatkowe
Opłaty dodatkowe obowiązujące od 1 lipca 2020 roku | ||
Przyczyna opłaty dodatkowej | Wysokość opłaty dodatkowej | Wysokość opłaty dodatkowej płatnej u kontrolera lub w ciągu 7 dni od nałożenia |
Za przejazd bez ważnego biletu bądź dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego | 280 zł | 140 zł |
Za przejazd nie przekraczający 5 minut ponad czas dokumentu przewozu | 140 zł | 70 zł |
Za przejazd bez ważnego dokumentu uprawniającego do przejazdu ulgowego | 224 zł | 112 zł |
Za zabieranie do środka transportowego rzeczy i zwierząt wyłączonych z przewozu lub dopuszczonych do przewozu na warunkach szczególnych, bez zachowania tych warunków | 280 zł | 140 zł |
Za spowodowanie zatrzymania lub zmianę trasy pojazdu bez uzasadnionej przyczyny | 560 zł | 560 zł |
Po udokumentowaniu uprawnień do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego lub po okazaniu ważnego biletu imiennego w ciągu 7 dni od daty wystawienia opłaty dodatkowej pobierana jest opłata manipulacyjna 22,40 zł. | ||
Do opłaty dodatkowej dolicza się należność za przewóz (zgodnie z art. 33a ustawy Prawo Przewozowe z 15 listopada 1984r., Dz.U. z 2020 poz. 8). Opłata dodatkowa uprawnia do kontynuowania przejazdu tym samym pojazdem, w czasie trwania danego kursu. |
Podstawa prawna obowiązująca od 1 lipca 2020r.: Uchwała Rady Miasta Poznania nr XXVI/481/VIII/2020 z dnia 28 kwietnia 2020r. w sprawie ustalania w lokalnym transporcie zbiorowym wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, naruszenia przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt oraz w sprawie wysokości opłaty manipulacyjnej.
Jak i gdzie można zapłacić za opłatę dodatkową?
Opłatę dodatkową można uregulować:
- w Punktach Obsługi Klienta ZTM Poznań,
- przelewem na konto: PKO Bank Polski (adres banku: pl. Wolności 3, 60-914 Poznań).
Nr konta: 40 1020 4027 0000 1902 1262 7214 (w tytule zapłaty prosimy podać serię i numer wezwania do zapłaty)
Należność z tytułu opłaty dodatkowej objętej pozwem można opłacić we wszystkich Punktach Obsługi Klienta ZTM.
Uwaga! Od 1 lipca 2020r. druki opłat dodatkowych wystawianych poprzez urządzenia mobilne (sprawdzarki kontrolerskie) posiadają indywidualne numery rachunków bankowych przypisanych do tychże opłat dodatkowych. Pasażerów, którzy zdecydują się na zapłatę przelewem za wystawioną w ten sposób karę za jazdę bez ważnego biletu lub uprawnień do przejazdów ulgowych prosimy o wykonywanie przelewu na indywidualny numer rachunku bankowego znajdujący się na pierwszej stronie wydruku z urządzenia mobilnego. Opłatę można uiścić także gotówką lub kartą bankową u kontrolera, względnie w Punktach Obsługi Klienta ZTM. W przypadku opłaty dodatkowej wystawionej na formularzu papierowym, płatność można dokonać przelewem na rachunek bankowy zamieszczony na druku opłaty dodatkowej lub gotówką albo kartą bankową u kontrolera, bądź w Punktach Obsługi Klienta ZTM.
Ważne!
Niedopłata z tytułu opłaty dodatkowej podlega dalszej windykacji. Za datę rozliczenia opłaty dodatkowej uważa się datę wpływu na konto. Wysokość kwoty wezwania do zapłaty nie jest uzależniona od daty złożenia reklamacji/odwołania.
Reklamacje i odwołania
Pasażer ma prawo – w ciągu 3 miesięcy od wystawienia wezwania do zapłaty – odwołać się pisemnie od decyzji kontrolera:
- listownie na adres: Biuro Obsługi Klienta ZTM, ul. Matejki 59, 60-770 Poznań,
- za pośrednictwem formularza kontaktowego znajdującego się na stronie ZTM
Ważne!
W treści reklamacji/odwołania prosimy podać: imię, nazwisko oraz dokładny adres osoby składającej reklamację, a także serię i numer otrzymanego wezwania do zapłaty/opłaty dodatkowej . Reklamacje/odwołania bez powyższych danych nie są rozpatrywane.
Złożenie reklamacji nie wstrzymuje terminu płatności.
W przypadku opłaty dodatkowej opłaconej na miejscu u kontrolera, ale pozbawionej danych osobowych pasażera, reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie.
Numery rachunków bankowych
Tytuł płatności | Numer rachunku bankowego |
Opłaty dodatkowe* | 40 1020 4027 0000 1902 1262 7214 |
Wadia, kaucje, depozyty | 19 1020 4027 0000 1102 1262 7305 |
Zezwolenia, opłaty za zatrzymanie na przystankach | 71 1020 4027 0000 1102 1262 7339 |
*Uwaga!
Od 1 lipca 2020r. druki opłat dodatkowych wystawianych poprzez urządzenia mobilne (sprawdzarki kontrolerskie) posiadają indywidualne numery rachunków bankowych przypisanych do tychże opłat dodatkowych. Gapowiczów, którzy zdecydują się na zapłatę przelewem za wystawioną w ten sposób karę za jazdę bez ważnego biletu lub uprawnień do przejazdów ulgowych prosimy o wykonywanie przelewu na indywidualny numer rachunku bankowego znajdujący się na pierwszej stronie wydruku z urządzenia mobilnego. Opłatę można uiścić także gotówką lub kartą bankową u kontrolera lub w Punktach Obsługi Klienta ZTM.
Brak zapłaty za opłatę dodatkową to narażanie się na odsetki, drogę sądową i wpis do BIK
Po 14 dniach od wystawienia wezwania, w przypadku braku wpłaty, są naliczane odsetki ustawowe. W przypadku okazania w terminie 7 dni ważnego dokumentu na przewóz lub dokumentu uprawniającego do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów oraz uiszczeniu w tym terminie opłaty manipulacyjnej wezwanie do zapłaty ulega umorzeniu. W przypadku wezwania do zapłaty opłaconego na miejscu u kontrolera, ale pozbawionego danych osobowych pasażera, od decyzji kontrolera nie przysługuje reklamacja.
W przypadku nieuregulowania płatności we wskazanym terminie sprawa jest kierowana na drogę postępowania sądowego oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 lutego 2003r. o udostępnianiu informacji gospodarczych (DZ. U. z 2003 r. nr 50 poz. 424 z późn. zm.) informacja o zadłużeniu może zostać przekazana do biura informacji gospodarczej, prowadzącej jawny i ogólnodostępny wykaz zobowiązań przedsiębiorców i konsumentów. Procedura wykreślania z systemu Krajowego Rejestru Długów następuje automatycznie po całkowitym uregulowaniu zobowiązań w ciągu 14 dni od spłaty. ZTM nie wystawia w związku z tym zaświadczeń potwierdzających wykreślenie dłużnika z systemu Krajowego Rejestru Długów.
Dane osobowe
Dane osobowe uzyskiwane w trakcie kontroli biletowej są przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt c Ogólnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) w celu dochodzenia roszczeń z tytułu umowy przewozu.