Remont wiaty na pętli Junikowo – widać już pierwsze efekty prac
Trwa remont zadaszenia na pętli tramwajowo-autobusowej na Junikowie. Zdemontowano już cały stary dach, a konstrukcja została wypiaskowana i zabezpieczona przed korozją. Aktualnie kończone jest jej malowanie. Już można zobaczyć pierwsze elementy nowej konstrukcji. Prace postępują zgodnie z planem.
Charakterystyczna wiata na dworcu Junikowo od ponad dekady dając osłonę pasażerom komunikacji zbiorowej przed deszczem, wiatrem lub słońcem. Remont był niezbędny z uwagi na zły stan techniczny zadaszenia znajdującego się nad peronami autobusowymi oraz tramwajowymi. Decyzja o konieczności przeprowadzenia prac wynikała z bieżącego nadzoru Zarządu Transportu Miejskiego nad infrastrukturą i stwierdzenia faktu, że takie prace muszą zostać wykonane w celu zapewnienia bezpiecznego użytkowania dworca.
Stare poszycie obiektu, które wykonano z płyt poliwęglanowych mocowanych za pomocą metalowych listew i gumowych uszczelek, straciło szczelność i w wielu miejscach zaczęło przeciekać. Wodą nasiąkała również izolacja dachu wykonana z włókna szklanego. Pozostawienie takiego stanu na dłużej mogłoby zagrozić stabilności obiektu, w związku z czym zaprojektowano całkowitą zmianę technologii jego wykonania.
Zastosowane obecnie rozwiązanie pozwoli uniknąć licznych punktów, w których woda i temperatura doprowadziły do degradacji poszycia dachowego. Co więcej – będzie można zachować ciekawą formę zadaszenia, a przy okazji poprawić jego ergonomię oraz estetykę.
Warto przypomnieć, że prace obejmują m.in. założenie nowego zadaszenia wraz z odwodnieniem, montażem instalacji oraz oświetlenia LED. Dach zyska nową izolację, a na ścianach bocznych wiaty zamontowane zostaną panele żaluzjowe docelowo pokryte „zieloną ścianą”. Od wewnątrz instalowane będą natomiast przejrzyste osłony, które ochronią pasażerów przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi. W trakcie prac uwzględnione zostaną również wiaty na rowery, a czas zamknięcia trasy wykorzystany zostanie m.in. na regenerację wyeksploatowanych i wymagających naprawy napędów elektrycznych zwrotnic na terenie pętli. Umowny termin ukończenia prac to druga połowa września.