Rada Miasta Poznania zatwierdziła nowe ceny biletów transportu publicznego obowiązujące od 1 września 2025 r.
Rada Miasta Poznania przyjęła uchwałę, zgodnie z którą od 1 września 2025r. zmienią się ceny biletów na komunikację organizowaną przez Zarząd Transportu Miejskiego. Co ważne – mieszkanki i mieszkańcy Poznania (a także 19 gmin współpracujących z Zarządem Transportu Miejskiego), którzy rozliczają podatki w swoim miejscu zamieszkania, będą płacić za bilety na sieć tyle samo, co dziś. Nie zmieni się też cena biletów specjalnych – dla seniorów i uczących się dzieci.
Zmiana ma nie tylko pozwolić na dalszy rozwój komunikacji miejskiej, ale także być mocnym sygnałem, że warto rozliczać podatki w stolicy Wielkopolski oraz gminach ościennych obsługiwanych przez ZTM.
Obecna taryfa biletowa obowiązuje od 1 lipca 2020 roku. Przez ponad 4 lata gwałtownie wzrastały ceny (m.in. energii i paliw), a inflacja skumulowana wyniosła w tym okresie ponad 40 proc. Jednocześnie znacząco wzrosły wynagrodzenia – od 2020 r. minimalna płaca wzrosła o 65 proc., średnia o 53 proc., a mediana wynagrodzeń o 38 proc. Te czynniki miały bezpośredni wpływ na poważny wzrost kosztów przewozów wykonywanych w sieci ZTM – z około 420 mln zł w 2020 r. do prawie 750 mln w tym roku.
W tym samym czasie z powodu pandemii COVID-19 i braku wsparcia centralnego dla komunikacji zbiorowej, doszło do drastycznego spadku dochodów ze sprzedaży biletów. Ze 179 mln w 2019 r. spadły one poniżej 150 mln zł w latach 2020-2021. W latach 2022-2023 nastąpiła poprawa wyników sprzedaży: planowane dochody powinny w 2024 r. przekroczyć 220 mln zł. Wciąż jednak różnica pomiędzy wzrostem kosztów organizacji komunikacji (330 mln zł w latach 2020-24), a wzrostem dochodów ze sprzedaży biletów (o 41 mln zł w latach 2019-24, jeśli plan na ten rok zostanie wykonany) jest gigantyczna.
Co gorsza, dysproporcja między kosztami a dochodami szybko rośnie. Poznań wciąż chce rozwijać i rozbudowywać system transportu publicznego, podnosząc jego standard. Tworzyć postulowane przez mieszkańców nowe połączenia autobusowe w rejonach intensywnej zabudowy mieszkaniowej. Biorąc pod uwagę szybko rosnące koszty, nie byłoby to możliwe bez wprowadzenia zmian w taryfie w celu zwiększenia wpływów ze sprzedaży biletów.
Bilety Metropolitalne pozostają bez zmian – ukłon dla osób płacących podatki
Od ponad 10 lat warto płacić podatek PIT na rzecz Poznania lub jednej z 19 gmin współtworzących z Miastem transport w aglomeracji (Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne, Zaniemyśl). Można wówczas korzystać z tańszych okresowych biletów specjalnych, w tym z najbardziej popularnego Biletu Metropolitalnego.
Dziś cena Biletu Metropolitalnego na strefę A na 30 dni wynosi 119 zł i jest niższa aż o 30 złotych od podobnego biletu bez ulgi metropolitalnej (149 zł). Dla pasażera z Biletem Metropolitalnym dzienny wydatek na nieograniczoną liczbę podróży na liniach ZTM wynosi 3,96 zł. Jeszcze korzystniejszy jest bilet roczny, którego koszt w przeliczeniu na jeden dzień wynosi zaledwie 2,59 zł.
W nowej taryfie premia dla osób lojalnie płacących PIT lokalnie będzie jeszcze większa. Ceny biletów okresowych dla pasażerów rozliczających podatki na rzecz Poznania oraz gmin pozostających w systemie ZTM nie zmienią się, natomiast cena biletów okresowych dla osób niekorzystających z ulgi metropolitalnej wzrośnie o ok. 33%.
Cen biletów długookresowych na sieć od 1 września 2025r. | |||||
Długookresowy Bilet Metropolitalny na sieć | Długookresowy bilet zwykły na sieć | ||||
obecna cena | cena od 1.09.2025r. | obecna cena | Cena od 1.09.2025r. | ||
15-dniowy | 59,90 zł | bez zmian | 15-dniowy | 74,90 zł | 100 zł |
30-dniowy | 119 zł | bez zmian | 30-dniowy | 149 zł | 199 zł |
45-dniowy | 170 zł | bez zmian | 45-dniowy | 212,90 zł | 289 zł |
90-dniowy | 323 zł | 319 zł | 90-dniowy | 404,60 zł | 539 zł |
180-dniowy | 571,40 zł | 569 zł | 180-dniowy | 716 zł | 959 zł |
270-dniowy | 782 zł | 779 zł | 270-dniowy | 980,60 zł | 1309 zł |
Roczny 365-dniowy |
949 zł | bez zmian | Roczny 365-dniowy |
1197,20 zł | 1589 zł |
Co ważne – każdy, kto dziś nie płaci PIT na rzecz Poznania i 19 gmin, zawsze może to zrobić, do czego zachęcamy. Wystarczy do kwietnia 2025 r. dołączyć do grona płacących podatek lokalnie i skorzystać z Biletu Metropolitalnego.
W przypadku Poznania – nie trzeba być zameldowanym, aby tu rozliczyć swój podatek. Nie trzeba też składać żadnych dodatkowych dokumentów o zmianie miejsca zamieszkania – Urzędy Skarbowe same to zaktualizują. To, co tylko wystarczy zrobić, to wpisać w zeznaniu podatkowym poznański adres zamieszkania. Więcej na ten temat można przeczytać na stronie OK Poznań.
Pozostawienie cen Biletów Metropolitalnych bez zmian wynika z dbałości Miasta o zapewnienie jak najlepszych warunków życia dla jego mieszkanek i mieszkańców. Chodzi przede wszystkim o osoby, które rozliczając swoje podatki w miejscu zamieszkania, przyczyniają się do powiększania zasobów finansowych, jakimi Miasto dysponuje. Duża ich część jest przeznaczona na finansowanie komunikacji zbiorowej.
Przy okazji taryfa biletów okresowych została uproszczona. Zamiast dowolnego (do wyboru) okresu ważności biletu od 14 do 366 dni wprowadzono bilety od 15 do 45 dni oraz na okres: 90, 180, 270 i 365 dni. Wyniki sprzedaży wskazują, że pasażerowie najczęściej wybierają bilety okresowe mieszczące się w przedziale do 40-45 dni oraz bilet na 90 dni i roczny. Dlatego elastyczny wybór pozostanie do dyspozycji pasażerów w przedziale od 15 do 45 dni.
Atrakcyjne ceny biletów specjalnych pozostają bez zmian
Dbając o jak najlepsze warunki życia Miasto Poznań pamiętało także o uczniach i uczennicach szkół podstawowych, osobach studiujących, czy seniorkach i seniorach. Dlatego atrakcyjne ceny biletów Semestralnych, Seniora i dla uczniów ze SP także pozostały bez zmian. Wszystkie tzw. bilety specjalne utrzymano na obecnym poziomie cenowym.
Ceny biletów specjalnych znajdują się na stronie ZTM: https://www.ztm.poznan.pl/wszystko-o-biletach/cennik-biletow/
Bilet przystankowy (tPortmonetka), bilety jednorazowe i krótkookresowe – zmiany w taryfie
Po 1 września 2025r. wciąż bardziej będzie się opłacało korzystać z tzw. biletu przystankowego (tPortmonetki na karcie PEKA) niż z klasycznych, jednorazowych biletów czasowych. Za pierwszy (lub jeden) przystanek wciąż opłata wyniesie mniej niż 1 zł. Dopiero za przejechanie 22 przystanków zapłacimy z tPortmonetki więcej niż 5 zł – a taka będzie nowa cena biletu jednorazowego do 15 minut. Dla przykładu – 22 przystanki to tyle, ile wynosi cała trasa linii nr 5 z Górczyna na Zawady. Według rozkładu jazdy pokonanie tej trasy zajmuje 30 minut.
Cena biletów 15-, 45- i 90-minutowych wzrośnie o 1 zł. 24-godzinne – w zależności od liczby stref – od 3 do 4 zł, a tygodniowe od 9 do 14 zł (również zależnie od liczby stref).
Zmiany opłat tzw. biletu przystankowego (tPortmonetka) | ||
Liczba przejechanych przystanków | opłata obecnie | opłata od 1.09.2025r. |
1 | 0,72 zł | 0,86 zł |
od 2 do 3 | 0,60 zł | 0,72 zł |
od 4 do 5 | 0,40 zł | 0,48 zł |
od 5 do 7 | 0,18 zł | 0,22 zł |
od 8 do 20 | 0,08 zł | 0,10 zł |
21 i więcej | 0,06 zł | 0,06 zł |
Opłata za przejazd konkretnej liczby przystanków dziś i po zmianie w porównaniu do biletu na 15 minut | ||
Liczba przejechanych przystanków | opłata obecnie | opłata wg projektu |
6 | 2,90 zł | 3,48 zł |
9 | 3,24 zł | 3,90 zł |
12 | 3,48 zł | 4,20 zł |
15 | 3,72 zł | 4,50 zł |
18 | 3,96 zł | 4,80 zł |
21 | 4,18 zł | 5,06 zł |
24 | 4,36 zł | 5,24 zł |
Bilet 15-minutowy | 4 zł | 5 zł |
Zmiana cen biletów jednorazowych i krótkookresowych | ||
Rodzaj biletu | opłata dziś | opłata od 1.09.2025r. |
Do 15 minut | 4 zł | 5 zł |
Do 45 minut | 6 zł | 7 zł |
Do 90 minut | 8 zł | 9 zł |
24-godzinny, strefa A | 15 zł | 18 zł |
24-godzinny, strefa ABCD | 20 zł | 24 zł |
7-dniowy, strefa A | 50 zł | 59 zł |
7-dniowy, strefa ABCD | 80 zł | 94 zł |
Koniec biletów na trasę do 6 przystanków
Wraz z wejściem w życie nowej taryfy wygaszone zostaną bilety okresowe na trasę do 6 przystanków. Ich popularność spada z roku na rok, o ile w 2019 r. sprzedano takich biletów 60,7 tysięcy, to w 2023 r. już tylko 21,5 tys. Stanowią one dużo mniejszą zachętę do regularnego korzystania z komunikacji miejskiej, gdyż zazwyczaj obejmują swoim zasięgiem jedynie krótką trasę. Mając taki bilet, pasażerowie często rezygnują z kolejnych podróży transportem zbiorowym.