Propozycja wzmocnienia komunikacji we wschodniej części Naramowic – korekty po opiniach rad osiedli

Korekta zaproponowanego przebiegu trasy linii nr 151 i zsynchronizowanie kursów tej linii z linią nr 185. Zarząd Transportu Miejskiego wziął pod uwagę opinie rad osiedli planując uruchomienie linii autobusowej numer 151, obsługującej wschodnią część Naramowic. Z uwagi na trwającą obecnie przebudowę ulicy Sielawy i sąsiednich (wraz z infrastrukturą przystankową) nie ma możliwości uruchomienia linii 151 w I półroczu bieżącego roku.
Wschodnia część Naramowic dynamicznie się rozwija, zwłaszcza po budowie I etapu trasy tramwajowej. Biorąc pod uwagę duże potrzeby komunikacyjne w tym rejonie, ZTM zaplanował uruchomienie linii autobusowej m.in. łączącej rejon ulic Sielawy, Karpia i Dworskiej z przystankami tramwaju na Naramowice. Zależy nam na zwiększeniu dostępności komunikacji zbiorowej, tym bardziej że Naramowice wciąż bardzo intensywnie się rozbudowują i nieustannie przybywa tu mieszkańców.
Stąd plan uruchomienia linii autobusowej obsługującej wschodnią część Naramowic (obszar przylegający do ulic Karpia i Sielawy). Będzie to linia nr 151 powstała na bazie północnego odcinka linii nr 169. Jednocześnie z uruchomieniem nowej linii nr 151, skrócona zostanie trasa linii nr 169 z Os. Kopernika do Os. Łokietka. Autobus jadący z centrum będzie kończył trasę na pętli Łużycka przy skrzyżowaniu ulic Łużyckiej i Stoińskiego. Na ulicy Łużyckiej będzie możliwość wygodnej przesiadki np. na linię nr 146 lub planowaną nr 151.
Po uzyskaniu opinii rad osiedli ZTM skorygował projekt. Autobusy nr 151 jadące w kierunku Os. Sobieskiego z ulicy Sielawy skierowane zostaną bezpośrednio w ulicę Łużycką. Rozwiązanie takie przyspieszy co prawda przejazd z Naramowic w kierunku Os. Łokietka, jednak pogorszy nieco przesiadki pomiędzy linią nr 151, a liniami tramwajowymi, a szczególnie pomiędzy linią nr 151 a liniami autobusowymi nr 167 i 911. Ponadto rozkład jazdy linii nr 151 będzie zsynchronizowany z linią nr 185. Żeby było to możliwe częstotliwość na obu liniach musi być taka sama.
Proponowana trasa linii nr 151*
OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Szymanowskiego – Stróżyńskiego – Jaroczyńskiego – Stoińskiego – Łużycka – Al. Praw Kobiet – Karpia – Sielawy – Łużycka – … – OS. SOBIESKIEGO
Proponowana zmieniona trasa linii nr 169
KOPERNIKA – Grochowska – Marcelińska – Bukowska – Zwierzyniecka – Święty Marcin – al. Niepodległości – Księcia Mieszka I – Słowiańska – Murawa – al. Praw Kobiet – ŁUŻYCKA
* Aktualizacja (10 lutego, 2025 r.): obecnie trwają konsultacje z Radą Osiedla Piątkowo oraz Radą Osiedla Piątkowo Północ:
Zaproponowana przez Radę Osiedla korekta trasy linii 151 polegająca na przeniesieniu jej na ulicę Stróżyńskiego zamiast Szymanowskiego skutkować musi podobną zmianą na linii 185, która ma być w pełni zsynchronizowana z linią 151. Natomiast w sytuacji wprowadzenia linii 151 i 185 na ulicę Stróżyńskiego, by nie powodować osłabienia oferty przewozowej ulicy Szymanowskiego proponujemy przenieść tam północny odcinek trasy linii 190.
Reasumując, po wprowadzeniu zmian, ulicą Stróżyńskiego kursowałyby linie nr 151, 185, 193, 832 i 907, a ulicą Szymanowskiego linie 146, 169, 190, 188, 901, 902, 904 i 905.