Przystanki na żądanie
Przystanki „na żądanie” są przystankami na liniach autobusowych, na których wsiada lub wysiada niewiele osób albo pasażerowie korzystają z nich tylko w określonych godzinach (na przykład gdy są zlokalizowane w pobliżu dużych zakładów pracy). Na liniach nocnych wszystkie przystanki traktowane są jak przystanki „na żądanie”.
Korzyści z wprowadzenia przystanków „na żądanie” to przede wszystkim zwiększenie płynności przejazdu autobusów, co także wpływa na większą wygodę jazdy. W momencie kiedy żaden z pasażerów nie zamierza wysiadać i jednocześnie nikogo nie ma na przystanku, autobus może kontynuować jazdę. Brak konieczności zatrzymania ma pozytywny wpływ na ekologię i oszczędność paliwa (największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu).
Co warto wiedzieć o korzystaniu z przystanków „na żądanie”
- przystanki „na żądanie” oznaczone są specjalną tabliczką z napisem „NŻ.”
- na przystankach „na żądanie” kierowca autobusu nie zatrzyma się, jeśli żaden z pasażerów nie zasygnalizuje zamiaru opuszczenia pojazdu, a na przystanku nie ma oczekujących pasażerów
- sygnalizowanie opuszczenia autobusu na przystanku „na żądanie” jest proste. Należy nacisnąć przycisk „stop” lub „drzwi”. Pamiętajmy, żeby sygnalizować nie w ostatniej chwili tuż przed przystankiem, lecz wcześniej – tak, aby kierujący mógł zatrzymać autobus w strefie przystanku.
- chcąc wsiąść do autobusu na przystanku „na żądanie” powinniśmy być widoczni dla kierowcy – stańmy na przystanku tak, aby kierujący mógł łatwo nas dostrzec
- oznaczenie „NŻ.” występuje także na rozkładach jazdy – zarówno tych umieszczonych na przystankach, jak i na stronie ZTM, a także wewnątrz pojazdów – na wyświetlaczach prezentujących kolejne przystanki na trasie. Informacja jest przekazywana także w zapowiedziach głosowych.