Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach działania 6.1. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
Umowa o dofinansowanie Nr : POIS.06.01.00-00-0040/16-00 zawarta w dniu 28 czerwca 2017r.
Wartość projektu: 248 343 426,71 zł
Wartość dotacji: 58 577 420,53 zł
Przedmiot projektu
Przedmiotem rzeczowym projektu jest przebudowa istniejącego torowiska tramwajowego na odc. od ul. Kórnickiej do osiedla Lecha i dalej do ronda Żegrze oraz budowa nowego odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Unii Lubelskiej zakończonego pętlą tramwajowo-autobusową, pełniącą funkcje zarówno przystanku końcowego jak i zintegrowanego węzła przesiadkowego.
Realizacyjnie projekt był podzielony na trzy etapy:
etap I – polegający na przebudowie torowiska tramwajowego w ciągu ul. Chartowo i Żegrze, długości ok. 2,45 km,
etap II – polegający na budowie torowiska tramwajowego na odc. od ronda Żegrze do pętli tramwajowo-autobusowej w rejonie ul. Falistej wraz z budową ww. pętli, długości ok. 0,83 km,
etap III – polegający na przebudowie torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kórnicka, Katowicka i Piaśnicka, długości ok. 1,88 km.
Generalnym założeniem projektu było wykonanie torowiska i towarzyszącej mu infrastruktury technicznej w standardzie odpowiadającym współczesnym technologiom, uwzględniającym m.in. wymagania ochrony klimatu akustycznego (dot. m.in. rozwiązań ograniczających drgania, wibracje i hałas), preferencje podróżnych (dot. m.in. udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami, dostępu do informacji pasażerskiej podawanej w czasie rzeczywistym) oraz oczekiwania organizatora transportu publicznego oraz podmiotów tę usługę świadczących, głównie w zakresie trwałości tych rozwiązań oraz niskich kosztów ich eksploatacji.
W ramach inwestycji, obok opisanej przebudowy/budowy infrastruktury torowej wykonano m.in.:
- przebudowę istniejącej i budowę nowej sieci trakcyjnej,
- przebudowę istniejącej stacji prostownikowej „Żegrze”,
- modernizacje istniejących i budowę nowych przystanków tramwajowych, autobusowych i tramwajowo-autobusowych,
- przebudowę kolizyjnej infrastruktury drogowej, w tym budowę odc. ul. Unii Lubelskiej,
- przebudowę obiektów inżynierskich, w tym schodów skarpowych na przystanku os. Tysiąclecia,
- budowę nowych instalacji teletechnicznych, w tym miejskiego monitoringu wizyjnego i systemu dynamicznej informacji pasażerskiej,
- budowę parkingów B&R, łącznie na ok. 200 miejsc postojowych,
- budowę nowych ciągów pieszych i rowerowych.
Spodziewanym efektem realizacji rzeczowej projektu, poza odnową infrastruktury technicznej (nie tylko transportu publicznego), była poprawa sprawności komunikacyjnej systemu tramwajowego. Ma to bezpośrednie przełożenie na wzrost konkurencyjności tego właśnie środka transportu – co stanowiło jeden z podstawowych celów projektu.
Bieżące informacje dotyczące realizacji inwestycji znajdują się na stronie internetowej: www.nowe-rataje.pl
Jak sygnalizować potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia w POIiŚ 2014-2020?
Instytucja Zarządzająca POIiŚ wdrożyła i udostępniła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Mechanizm umożliwia zgłaszanie nieprawidłowości poprzez adres e-mail: nadużycia.POIS@mir.gov.pl lub specjalny formularz znajdujący się na stronie internetowej: http://www.pois.gov.pl/nieprawidlowosci. Powyższe rozwiązanie przyczyni się do realizacji Programu i ułatwi zgłaszanie nadużyć, mogących mieć negatywny wpływ na jego przebieg.
Więcej informacji na temat mechanizmu znajduje się na stronie internetowej Instytucji Zarządzającej.
Czytaj także:
Konsultacje społeczne w sprawie modernizacji trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj
Konsultacje społeczne dotyczące koncepcji przedłużenia torowiska do pętli Falista
Termin zakończenia realizacji: 2024 r.
Wizualizacje: