Aplikacja PEKA
Aplikacja PEKA to mobilna aplikacja, która pomaga korzystać z transportu publicznego. Można jej używać do okazywania biletów okresowych.
Można wybrać opcję posiadania karty PEKA, która jest nośnikiem biletów okresowych, ale pozwala również na korzystanie z taryfy przystankowej za pomocą tPortmonetki. Za podróż płaci się z tPortmonetki tylko za liczbę przystanków, niezależnie od czasu jazdy. Trzeba przyłożyć kartę do czytnika PEKA przy wejściu do pojazdu i przed jego opuszczeniem. To wszystko!
Uwaga! Jeśli masz kartę PEKA, masz też konto w systemie. Aby zalogować się do Aplikacji, użyj tych samych danych, które używałeś do logowania na stronie internetowej PEKA www.peka.poznan.pl.
Jak pobrać Aplikację PEKA?
Bezpłatną Aplikację PEKA można pobrać zarówno na urządzenia z systemem Android oraz iOS ze sklepów:
Posiadając Aplikację PEKA można:
- okazać bilet okresowy podczas kontroli biletowej,
- kupić lub przedłużyć bilet okresowy,
- doładować tPortmonetkę,
- sprawdzić stan środków na tPortmonetce i historię transakcji na koncie PEKA,
- zapisać ulgę dla podatnika metropolii poznańskiej (przez połączenie z systemem ID Poznań) oraz ulgę studencką (przez połączenie z bazą legitymacji ELS/ELD)
- sprawdzić, co było kupione na koncie użytkownika w przeszłości,
- złożyć wniosek o dodanie lub usunięcie połączenia z kontem dziecka,
- utworzyć nowe konto dla dziecka,
- zastrzec kartę PEKA,
- zamówić duplikat karty PEKA,
- dostosować swoją kartę ELS/ELD.
Uwaga! Tylko z kartą PEKA można opłacać przejazdy za daną liczbę przystanków przez tPortmonetkę. Po doładowaniu tPortmonetki za pomocą Aplikacji PEKA, trzeba przenieść środki na kartę PEKA za pomocą e-transferu.
Dlaczego do korzystania z Aplikacji PEKA potrzebne jest zdjęcie?
Aplikacja PEKA potrzebuje zdjęcia, żeby użytkownik mógł zarejestrować się i korzystać z jej funkcji. Zdjęcie jest potrzebne do identyfikacji użytkownika i zabezpieczenia konta. Dzięki temu aplikacja może zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych i chronić konto przed nieautoryzowanym dostępem. W ten sposób można korzystać z aplikacji PEKA w sposób bezpieczny i komfortowy.
Aplikacja PEKA pomaga podróżować środkami transportu publicznego na liniach ZTM. Dzięki niej podczas kontroli biletów w tramwaju lub autobusie pasażer\ka może potwierdzić, kim jest i pokazać swój bilet okresowy. Kiedy pierwszy raz uruchamia się aplikację, trzeba dodać swoje zdjęcie, które spełnia wymagania określone w Regulaminie PEKA. To zdjęcie jest niezbędne, żeby móc korzystać z aplikacji PEKA.
Aby łatwo zacząć korzystać z Aplikacji PEKA, po dodaniu pierwszego zdjęcia trzeba zaakceptować oświadczenie potwierdzające jego autentyczność. Jeśli później chcemy zmienić zdjęcie, trzeba się zgłosić osobiście do Punktu Obsługi Klienta ZTM, gdzie zostanie zweryfikowana tożsamość. To ważne, aby upewnić się, że zgłaszający się jest prawdziwym użytkownikiem. Można wówczas zabezpieczyć dotychczasową kartę PEKA. Po zmianie zdjęcia, jeśli nadal chcemy korzystać z karty PEKA, trzeba wyrobić duplikat, za który należy zapłacić 21 zł, zgodnie z Regulaminem PEKA. Można złożyć wniosek osobiście w Punkcie Obsługi Klienta ZTM lub online. Jeśli nie chcemy używać karty PEKA, nie ma konieczości zamawiać jej duplikatu.
Przed udostępnieniem Aplikacji PEKA pasażerom głównym identyfikatorem systemu PEKA była imienna karta PEKA. Aby ją otrzymać, trzeba było zrobić sobie zdjęcie, które było umieszczane na karcie PEKA. To zdjęcie na karcie wystarczało do potwierdzenia tożsamości właściciela karty w komunikacji miejskiej. Przed uruchomieniem Aplikacji PEKA ZTM nie przechowywał zdjęć klientów – usuwał je po wyrobieniu karty PEKA i przekazaniu jej użytkownikowi. Dlatego ZTM nie ma zdjęć, które klient wcześniej pokazał przy składaniu wniosku o kartę PEKA.
Obecnie każdy klient zakładający konto w systemie PEKA jest zobowiązany zapewnić swoje aktualne i autentyczne zdjęcie.
Okazanie biletu przez Aplikację PEKA podczas kontroli
Podczas sprawdzania biletów wystarczy pokazać kod QR wygenerowany w aplikacji PEKA. Trzeba pokazać ekran główny aplikacji PEKA ze swoimi danymi, włącznie z zdjęciem, co pozwoli na sprawdzenie biletu okresowego zapisanego na koncie PEKA. Korzystanie z tPortmonetki wymaga posiadania karty PEKA.
Informacje praktyczne
Korzystanie z aplikacji PEKA przez kogoś innego niż właściciel danych osobowych wyświetlanych na ekranie jest zabronione. Jeśli kontroler biletów w pojeździe zauważy taką sytuację, będzie naliczona opłata dodatkowa.
Każda osoba może używać tylko jednej zarejestrowanej Aplikacji PEKA na jednym telefonie komórkowym. To oznacza, że na jednym urządzeniu można mieć tylko jedną Aplikację PEKA.
Po wylogowaniu z Aplikacji PEKA, można zalogować się ponownie na to samo konto dopiero po upływie 24 godzin. To ograniczenie nie dotyczy wylogowania i ponownego zalogowania w ramach tej samej zainstalowanej aplikacji. Dane w systemie PEKA nie zostaną usunięte po wylogowaniu.
Aby potwierdzić tożsamość użytkownika, trzeba wpisać kod PIN lub użyć ustawień biometrycznych urządzenia.
Można równolegle posiadać Aplikację PEKA i kartę PEKA oraz korzystać z obu w zależności od potrzeb.
Jeśli można się zalogować na konto PEKA, należy zresetować hasło klikając na link „Nie pamiętam hasła” na www.peka.poznan.pl lub Aplikacji PEKA. Wpisujemy swój adres e-mail, żeby otrzymać link do zresetowania hasła. Można także odzyskać dane logowania w Punkcie Obsługi Klienta ZTM, pokazując dokument tożsamości. Zawsze możesz też zalogować się za pomocą login.gov.pl (Profil zaufany), ale żeby dodać lub zmienić adres e-mail, potrzebne jest hasło do konta.