Komunikacja w Poznaniu przyspiesza

Opublikowano: 18/01/2018
Komunikacja w Poznaniu przyspiesza

Remonty, modernizacje, czy wdrożenia i usprawnienia Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) spowodowały płynniejszy i szybszy ruch komunikacji publicznej.Tramwaje linii nr 5 i 6 zyskują dzięki temu prawie 4 minuty jadąc z Górczyna lub Grunwaldu na Rataje – informuje portal poznan.pl.

Dobry stan infrastruktury oznacza większe bezpieczeństwo oraz komfort podróży oraz niezawodność, płynność i szybkość poruszania się. Efektem wdrożenia systemu ITS jest skrócenie rozkładowych czasów przejazdów tramwajów. Na przykład po wdrożeniu ITS tramwaj z pętli Junikowo przez ul. Grunwaldzką do Bałtyku przyspieszył o 2 minuty - przed 17 minut, po 15. Również o 2 minuty skrócił się czas podróży z pętli Górczyn do Dworca Zachodniego. Z kolei z Ronda Rataje do ul. Półwiejskiej w godzinach szczytu tramwaj przejeżdża o minutę szybciej, a poza szczytem - 2 minuty.

W porównaniu do 2016 roku poprawiła się punktualność autobusów i tramwajów. W 2017 roku tramwaje jeździły z punktualnością 88,79 proc., gdy tymczasem rok wcześniej ten wskaźnik wyniósł 81,30 proc. Podobny wzrost nastąpił, jeśli chodzi o punktualność autobusów - 78,23 proc. w 2017 roku i z 71,60 proc. w 2016.

- Te dane wskazują, że postawienie przez Poznań na transport zbiorowy, a w szczególności na komunikacją tramwajową, przynosi efekty. Szczególnie ważna jest tu bezkolizyjność przejazdów oraz ich uprzywilejowanie w stosunku do ruchu kołowego. Wybór środka transportu determinowany jest czasem dotarcia do celu. Transport publiczny ma być realną alternatywą dla mieszkańców poruszających się po Poznaniu - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

W ramach systemu ITS uprzywilejowana jest szczególnie komunikacja publiczna. W ostatnim czasie rozbudowano go o nowe sygnalizacje:  Warszawska - Św. Michała,  Jana Pawła II - Baraniaka, Mostowa - Kazimierza Wielkiego, Księcia Mieszka I - Słowiańska, Garbary - Estkowskiego, Małe Garbary - Wroniecka, Garbary - Strzelecka, Zamenhofa - Piłsudskiego. W niedługim czasie ma być również wdrożony priorytet dla autobusów na sygnalizacjach wyposażonych w detekcję VDV.

Zmiany na lepsze

Komunikacja publiczna w Poznaniu działa sprawniej również dzięki zmianom organizacji ruchu. W ciągu ul. Grunwaldzkiej wydzielono torowiska. Dzięki temu wyeliminowane zostały sytuacje nieprzewidywalnych w rozkładach jazdy samochodów blokujących ruch tramwajów. Wcześniej czas przejazdu tramwaju na odcinku od Bałtyku do ul. Matejki sięgał nawet 9 minut. Obecnie ruch odbywa się regularnie z czasem przejazdu ok.2 minut, czyli zgodnie z dotychczasowym rozkładem jazdy.

Likwidacja lewoskrętu z ul. Głogowskiej w Berwińskiego nie tylko przyspieszyła i usprawniła ruch tramwajów przez to skrzyżowanie, ale wyeliminowała niebezpieczeństwo, które stwarzały samochody stające na torowisku.

Wyznaczenie buspasów w rejonie: Kościelna - Nad Wierzbakiem, ul. Bukowska, ul. Garbary, ul. Kazimierza Wielkiego/Mostowa oraz na ul. Warszawskiej przyspieszyło czas przejazdu w tych miejscach o 1-2 minuty. Dzięki buspasom na ul. Kazimierza Wielkiego i Mostowej ZTM zamierza wprowadzić stałą korektę do rozkładu jazdy.

W niektórych przypadkach autobusy jeżdżą szybciej dzięki zmianie trasy. Stało się tak w przypadku linii nr 71 i 905, kiedy zmieniono trasę kursowania przez ul. Towarową zamiast al. Niepodległości. Autobusy traciły dużo czasu na światłach przy ul. Niezłomnych/Królowej Jadwigi. Po zmianach czas przejazdu skrócił się o 4 minuty.

Również skierowanie linii nr 49 przez tunel w ciągu ul. Czechosłowackiej, dzięki czemu autobus nie musi przejeżdżać przez przejazd kolejowy, przyspieszyło przejazd o 3 minuty.

Odnowa infrastruktury

Modernizacje poszczególnych odcinków sieci tramwajowych skutkują szybszym czasem przejazdu na krótkich odcinkach, ale przy podsumowaniu kilku remontów zysk jest już zauważalny w skali całej sieci.

Cykliczne remonty rozjazdów i wymiany szyn łukowych zapewniają niezawodne kursowanie tramwajów. Kompleksowo przebudowany układ komunikacyjny w ciągu ul. Zwierzynieckiej nie tylko spowodował przyspieszenie linii nr 2, ale trasa ta jest realną alternatywą dla objazdów w przypadku prac na ul. Dąbrowskiego. Z podobnym założeniem modernizowane było torowiska w ul. Towarowej, które wykorzystywane jest jak element objazdu w związku z remontem ul. Św. Marcin. Takie same założenia były w przypadku remontów przejazdów na skrzyżowaniach Fredry/Niepodległości i Fredry/Kościuszki wraz z torowiskiem w ciągu ul. Fredry, wymiany szyn łukowych i rozjazdów przy skrzyżowaniu ulic Mielżyńskiego i Fredry, a także kompleksowej modernizacji w ciągu ul. Królowej Jadwigi. Wszystkie te prace wykonywane były w celu przygotowania infrastruktury na czas zamknięcia torowiska na ul. Św. Marcin.

 Grafika - komunikacja w Poznaniu przyspieszyła

Źródło: Urząd Miasta Poznania