Poznański Rower Miejski – podsumowanie sezonu 2021

Opublikowano: 08/12/2021
Poznański Rower Miejski – podsumowanie sezonu 2021

Ponad 320 tys. wypożyczeń i ponad 16 tys. nowych użytkowników – tak najkrócej można podsumować zakończony 30 listopada 10. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Wszystkim, którzy korzystali z miejskich rowerów bardzo dziękujemy i zapraszamy na otwarcie nowego sezonu wiosną 2022.

W zakończonym sezonie wypożyczono rowery miejskie 320.497 razy. To mniej w porównaniu do sezonu 2020 o ok. 40 proc. Na taki wynik złożyło się wiele czynników, takich jak coraz powszechniejsze korzystanie z innych niż rowery miejskie, indywidualnych form przemieszczania się (hulajnogi, skutery i inne) oraz masowa przesiadka na rowery prywatne. W marcu br., na początku sezonu pogoda bardziej przypominała zimę niż wiosnę, co też miało wpływ na chęć do jazdy rowerem, natomiast w kwietniu przemieszczanie się było mocno ograniczone ze względu na pandemię Covid-19.

Warto przypomnieć, że w tym roku po raz kolejny użytkownicy otrzymali dodatkowe strefy wypożyczeń i więcej rowerów bezstacyjnych. Ponadto rower miejski, jako ważny element miejskiego systemu przemieszczania się został bardziej związany z klasycznym transportem miejskim. Posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym mogli nadal korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy, którzy nie posiadali biletu okresowego, za pierwsze 30 minut wypożyczenia płacili symboliczną złotówkę. Dzięki wprowadzeniu tej symbolicznej opłaty udało się odwrócić negatywny trend malejących wpływów do budżetu miasta z wypożyczeń PRM. W sezonie 2020 wpływy te wyniosły prawie 440 tys. zł, a we właśnie zakończonym – prawie 640 tys. zł. 

- Spadek liczby wypożyczeń jest stałym trendem począwszy od roku 2019. Można powiedzieć, że PRM padł ofiarą własnego sukcesu. Po rekordowym sezonie 2018 wiele osób przekonało się do zdrowych i ekologicznych dojazdów rowerem, ale też mnóstwo użytkowników zmieniło rower miejski na prywatny. W dużej mierze wpływ na taki stan miał także znaczący rozwój infrastruktury rowerowej w Poznaniu w ostatnich latach – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Mimo mniejszej liczby wypożyczeń, do systemu przystąpiło więcej nowych użytkowników (16.131), niż rok temu (14.277).

W przyszłym roku PRM zostanie rozbudowany o kolejnych 7 stref roweru IV generacji, w których znajdzie się dodatkowych 87 rowerów. Lokalizacje nowych stref są obecnie uzgadniane. Rok 2022 będzie ostatnim rokiem obowiązywania umowy z obecnym Operatorem, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego już od kilku miesięcy prowadzi intensywne prace analityczne, które dadzą odpowiedź w jakim kierunku i w jakiej formie zostanie zaproponowane funkcjonowanie systemu rowerów publicznych w przyszłości.  

Najwięcej wypożyczeń PRM odnotowano 9 maja – 2928, a użytkownik-rekordzista wynajmował rower miejski 1191 razy. Natomiast najczęściej wypożyczanym rowerem (433 razy) był bicykl 3 generacji o numerze 68385.

Największą popularnością wśród stacji 3G PRM były:

Lokalizacja stacji

Liczba wypożyczeń

Kórnicka

4439

Półwiejska

3839

Most Teatralny

3219

Największą popularnością wśród stref 4G PRM były:

Lokalizacja strefy

Liczba wypożyczeń

Kórnicka

3121

Półwiejska

2155

Plac Wiosny Ludów

2152

Najbardziej popularne trasy przejazdu Poznańskim Rowerem Miejskim - sezon 2021

Trasa

Liczba przejazdów

Junikowo

Plewiska Miętowa

714

Os. Sobieskiego

UAM Pływalnia

540

Kórnicka

Zielona

468

Os. Sobieskiego

UAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa

453

Kurpińskiego

Jasna Rola

422

Dworzec Autobusowy PKS

Prądzyńskiego / Kosińskiego

388

Zielona

Kórnicka

377

Malta SKI

Galeria Malta

370

UAM Pływalnia

Os. Sobieskiego

354

Poznań Główny

Rynek Jeżycki

331