30 lat autobusowych linii nocnych w Poznaniu: od jutra w sprzedaży specjalne karty PEKA na okaziciela!

Opublikowano: 16/09/2021
30 lat autobusowych linii nocnych w Poznaniu: od jutra w sprzedaży specjalne karty PEKA na okaziciela!

Rok 1991 był przełomowy w nocnej komunikacji miejskiej – 18 listopada przestały kursować tramwaje na liniach nocnych, a pełną obsługę przejęły autobusy. Jedyną pamiątką po tramwajach nocnych jest funkcjonująca do dziś linia numer 201. W celu upamiętnienia tej zmiany oraz podkreślenia rangi tegorocznej dużej reorganizacji komunikacji nocnej Zarząd Transportu Miejskiego wydał okolicznościową kartę PEKA na okaziciela.

- 30. rocznica wprowadzenia nocnej komunikacji autobusowej zostanie upamiętniona przez wyjątkową, okolicznościową kartę PEKA na okaziciela. Mamy nadzieję, że nowe limitowane karty na okaziciela uatrakcyjnią zarówno mieszkańcom, jak i przyjezdnym korzystanie z transportu zbiorowego – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

- Na awersie karty znajdują się białe piktogramy autobusu z Systemu Informacji Miejskiej na tle nocnego nieba, z Księżycem i gwiazdami. Na rewersie z kolei umieszczono zapis: "30-lecie nocnej komunikacji autobusowej" – mówi Cezary Tyliński, kierownik Studia Kreatywnego Urzędu Miasta Poznania.

Marzec 1953 - cztery nocne linie tramwajowe

Początki poznańskiej komunikacji nocnej sięgają czasów powojennych. W marcu 1953 roku uruchomiono cztery linie tramwajowe o numerach: 1 (relacji Dworzec Główny - Garbary), 4 (Górczyn – Dębiec), 8 (Ogrody – Garbary), 13 (Junikowo – Rataje). Przez kolejne dekady komunikacja nocna dobrze funkcjonowała i łączyła praktycznie wszystkie dzielnice Poznania z rondem Kopernika (dzisiejszym rondem Kaponiera).

Jak można przeczytać w książce autorstwa Jana Wojcieszaka „120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu” – w 1991 roku przestały kursować tramwaje nocne, które zastąpiono jedenastoma nowymi autobusowymi liniami nocnymi. Do tej pory autobusy kursowały jedynie na 3 liniach nocnych, stanowiąc uzupełnienie nocnej komunikacji tramwajowej: linia nr 201 (kursująca od października 1978 r. na trasie Dworzec Główny - Os. Rusa), linia nr 202 (kursy od 1982 r. na trasie Piątkowska – Sobieskiego) oraz linia nr 58 wykonująca trzy kursy w godzinach nocnych. Wycofanie nocnej komunikacji tramwajowej było dużą zmianą, bo przykładowo jeszcze pod koniec lat 70. oraz w latach 80. pasażerowie mogli korzystać z sześciu linii nocnych, takich jak:

- 4N z Serbskiej na Starołękę,

- 5N z Górczyna na Zawady,

- 8N z Ogrodów na Miłostowo,

- 9N z Piątkowskiej na Dębiec,

- 10N z Wilczaka na Dębiec,

- 13N z Junikowa na Starołękę.

Rok 1991 - uruchomienie 11 autobusowych linii nocnych

W roku 1991 wprowadzono reorganizację komunikacji nocnej – nastały czasy nocnej komunikacji autobusowej. Zyskali na tym nie tylko mieszkańcy – nocne tramwaje nie zakłócały im już spokoju, ale także służby torowe, które niezbędne naprawy infrastruktury tramwajowej mogły wykonywać nocami, bez konieczności wprowadzania czasowych zmian w funkcjonowaniu komunikacji.

- Bardzo dobrze pamiętam moment wprowadzenia tych zmian. Pracowałem wówczas jako motorniczy. Na liniach nocnych kursowały tramwaje typu: N, 102Na i 105N. Jesienią 1991 roku nocne tramwaje wycofano i uruchomiono nowe linie autobusowe. Zaczynaliśmy z 11 liniami, po 30 latach mamy ich w aglomeracji już 22 – mówi Waldemar Łosiak, kustosz Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Poznań, do zwiedzania którego gorąco zachęcamy.

W nocy z 18 na 19 listopada na poznańskie ulice wyjechały autobusy na 11 liniach nocnych:

N31 - kursująca na trasie: Starołeka – Plewiska;

N32 - Kacza – Os. Rusa

N33 - Zieleniec – Rondo Kopernika

N34 - Samotna – Os. Batorego

N35 - Dworzec Główny - Os. Sobieskiego

N36 - Podolany – Rondo Kopernika

N37 - Koziegłowy – Rondo Kopernika

N38 - Rondo Kopernika – Os. Orła Białego

N39 - Rondo Kopernika- Wichrowa

N40 - Dworzec Główny – Kacza

N41 - Starołęka – Mogileńska.

Karta PEKA na okaziciela – informacje praktyczne

Karty PEKA na okaziciela stanowią atrakcyjną wizualnie, a do tego bardzo praktyczną, pamiątkę. Okolicznościowe karty są bowiem nośnikami biletów przystankowych, bez przeszkód można z nich korzystać opłacając przejazdy na liniach organizowanych przez ZTM.

- kartę PEKA na okaziciela można kupować w Punktach Obsługi Klienta ZTM oraz w siedzibach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej i Wydawnictwa Miejskiego Posnania. Kosztuje 27 zł, z czego 15 zł klient może wykorzystać na przejazdy z tPortmonetki, a 12 zł stanowi zwrotna kaucja.

- podróżując z kartą PEKA na okaziciela można wyłącznie korzystać z tPortmonetki. Opłacając przejazdy należy za każdym razem przy wejściu i wyjściu z pojazdu przyłożyć kartę do czytnika.