Pakiet dla mobilności – przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Nowe rozwiązania w komunikacji publicznej

Opublikowano: 14/05/2020
Pakiet dla mobilności – przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Nowe rozwiązania w komunikacji publicznej

W Poznaniu podejmowane są działania mające zmniejszyć negatywne skutki pandemii koronawirusa na przemieszczanie się.  Miasto odda część przestrzeni ulicznej rowerzystom i pieszym. Powstaną również priorytetowe rozwiązania dla komunikacji publicznej. Do końca tego roku zmiany zostaną wprowadzone na kilkudziesięciu ulicach. 

Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok. 37 procent. Ideałem byłoby gdyby taki stan utrzymał się również po zniesieniu ograniczeń. Z uwagi na utrzymane restrykcje dotyczące poruszania się transportem publicznym, ta dysproporcja może się jednak przez jakiś czas pogłębiać. Więcej osób będzie wybierać przejazdy pojazdami indywidualnymi kosztem transportu zbiorowego. Dlatego Poznań, w odpowiedzi na kryzys związany z koronawirusem i ryzyko zwiększonego zanieczyszczenia powietrza po zniesieniu obostrzeń, odda część przestrzeni ulicznej rowerzystom i pieszym. Powstaną również priorytetowe rozwiązania dla komunikacji publicznej.

- Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo. Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się, to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego - tłumaczy Mariusz Wiśniewski zastępca prezydenta Poznania.

Zmiany na ulicach ale i całych obszarach

Porządkowanie przestrzeni miejskiej dotyczyć będzie nie tylko pojedynczych ulic (Głogowska, Jeżycka, Poznańska), ale też całych obszarów (Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki). Na ul. Garbary, gdzie pomiędzy ul. Małe Garbary a Długą, powstaje buspas, zyskają także piesi. Zmieni się bowiem sposób parkowania, przechodnie będą mieli zapewnione szersze chodniki, a całość uzupełni zieleń i mała architektura.

Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego - Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. Na uliczkach wewnątrz kwartału: Małe Garbary - Garbary - Zielona - Lewandowskiej - Aleje Marcinkowskiego wdrożona zostanie strefa zamieszkania. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania.

ul Krakowska

Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na ul. Krakowskiej

Poprawa bezpieczeństwa i sprawności ruchu rowerowego

Działania, które należy podjąć w celu stworzenia podstawowej sieci dróg rowerowych tworzących spójny system transportowy zostały określone w Programie Rowerowym Miasta Poznania. Sieć ta jest szczególnie istotna w okresie nałożonych ograniczeń na transport zbiorowy. Rower zapewnia bowiem sprawne poruszanie się po mieście z zachowaniem odpowiedniego dystansu. Podejmowane działania mają na celu scalenie sieci dróg rowerowych i poprawę bezpieczeństwa rowerzystów.

Na Starym Mieście do końca roku uruchomiona zostanie brakująca część rowerowej obwodnicy centrum na ul. Kościuszki i Krakowskiej. To jedna z najważniejszych tras rowerowych z Programu Rowerowego, do której podłączone są wszystkie trasy główne z poszczególnych dzielnic. Przejazd rowerem przez Stare Miasto ułatwi też dopuszczenie jazdy rowerem po powstającym buspasie na ul. Garbary.

Na Grunwaldzie już jesienią będzie można skorzystać z powstającej obecnie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej (odc. Słoneczna – Jugosłowiańska). Dzięki temu rowerzyści będą mieli do dyspozycji ponad 3-kilometrową drogę wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do centrum. 

Ułatwiony zostanie ruch rowerowy z Rataj do centrum w związku z przebudową ronda Rataje. Na moście Królowej Jadwigi, podczas przebudowy ronda Rataje, powstaną wydzielone pasy rowerowe. Zapewniona zostanie ciągłość ruchu rowerowego  wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej. 

most Krolowej Jadwigi

Poglądowy schemat tymczasowych zmian jakie zajdą na moście Królowej Jadwigi przy okazji prac na rondzie Rataje

Do końca 2020 r. zostanie zakończona trwająca budowa drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odc. Żelazka – Półwiejska). W związku z wprowadzeniem Strefy Płatnego Parkowania na jednokierunkowych ulicach Wildy pojawią się kontraruchy.

Dla ułatwienia poruszania się rowerem po wschodnich Jeżycach, powstanie brakujący odcinek kontraruchu na ul. Sienkiewicza. W północnej części Jeżyc rowerowe zmiany pojawią się na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruch). Mieszkańcy Łazarza będą mogli korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania.

Kolejnym ułatwieniem będzie nowa trasa rowerowa na ulicach z uspokojonym ruchem, umożliwiająca dojazd z Łazarza i Wildy do centrum, ulicami Składową, Towarową i Taylora. Zostanie to osiągnięte dzięki wprowadzeniu kontrapasa na ul. Taylora i rowerowemu połączeniu ulic Składowej i Taylora po obu stronach Al. Niepodległości. Trasa ułatwi też dojazd z centrum do dworca PKP/PKS.

Dodatkowo rowerzyści będą mogli się poruszać po wszystkich wprowadzanych buspasach -  m.in. na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.

Wydzielone pasy rowerowe powstaną również przy okazji przebudowy ronda Rataje - na moście Królowej Jadwigi wraz z zapewnieniem ciągłości ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej. Dwumetrowe pasy rowerowe powstaną także na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego),

ul Krolowej Jadwigi ciag pieszo rowerowty

Poglądowy schemat zmian jakie zajdą na ul. Królowej Jadwigi

Zwiększenie bezpieczeństwa i sprawności transportu publicznego

Na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie wprowadzono już buspasy i śluzy, które ułatwią poruszanie się autobusów po rozpoczęciu zasadniczych prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Takie udogodnienia już są wprowadzane, a ostatecznie powstaną na ulicach: Murawa, Słowiańskiej, Szelągowskiej, Serbskiej, Mieszka I, Wiechowicza, Stoińskiego i Lechickiej. Trwają prace przy wymianie nawierzchni i w najbliższych tygodniach uruchomiony zostanie buspas na ul. Garbary - od Małych Garbar do ul. Długiej. Do końca czerwca siatka buspasów uzupełniona będzie o odcinek biegnący od Cytadeli. Autobusy będą miały ułatwiony przejazd ul. Garbary od ul. Armii Poznań do Grochowych Łąk.

W wakacje wdrożona zostanie czasowa organizacja ruchu związana z przebudową ronda Rataje oraz na ul. Głogowskiej. Powstaną buspasy na moście Królowej Jadwigi oraz ul. Piłsudskiego, a na Łazarzu - pomiędzy Stablewskiego i Berwińskiego – odseparowane od ruchu samochodowego zostanie torowisko. Nowe buspasy ułatwią również poruszanie się autobusów na ul. Przybyszewskiego (odcinek Marcelińska - Bukowska), a także na al. Niepodległości. W tym ostatnim przypadku newralgicznym miejscem są okolice skrzyżowania z ul. Libelta.

Dzięki tym udogodnieniom poruszanie się autobusów będzie płynniejsze, co wpłynie nie tylko na punktualność, ale także na koszty eksploatacyjne (paliwo, efektywność pracy kierowców, liczba niezbędnych pojazdów do obsługi). Jest to szczególnie istotne w obecnej sytuacji, przy mocno ograniczonych wpływach z biletów związanych z epidemią koronawirusa.

Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie www.poznan.pl