Płatności kartą zbliżeniową na liniach ZTM – zakończył się montaż w tramwajach oraz w części autobusów MPK Poznań

Opublikowano: 03/04/2023
Płatności kartą zbliżeniową na liniach ZTM – zakończył się montaż w tramwajach oraz w części autobusów MPK Poznań

We wszystkich tramwajach oraz w części autobusów MPK Poznań zostały zamontowane terminale, które umożliwiają zakup jednorazowych biletów czasowych lub 24-godzinnych przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.

Prawie 200 terminali od kilkunastu tygodni działa w autobusach podmiejskich. Właśnie zakończono montaż we wszystkich tramwajach MPK w Poznaniu i sukcesywnie trwa instalacja w autobusach MPK w Poznaniu. Na dzień dzisiejszy zamontowano urządzenia OPS we wszystkich autobusach stacjonujących na zajezdni Kacza. Na przełomie kwietnia i maja planowane jest zakończenie montażu urządzeń w pozostałych autobusach, które stacjonują na zajezdni Warszawska, co będzie jednoznaczne z zakończeniem całego procesu uruchamiania systemu płatności kartą zbliżeniową na liniach Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Cały proces uruchomienia systemu miał się zakończyć w I kwartale 2023 r., jednak zaburzenia na rynku dostaw komponentów elektronicznych m. in. w wyniku wojny na Ukrainie spowodowały tymczasową niedostępność pewnych elementów do terminali EMV, które są niezbędne do funkcjonowania całego systemu OPS .

Pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami:

 kup bilet

Naklejka ma szczególne znaczenie w przypadku pociągów tramwajowych składających się z  dwóch wagonów, dlatego apelujemy do pasażerów chcących skorzystać z systemu o zwracanie uwagi na oznaczenie.   

Większa sieć sprzedaży

Nowy system znacznie rozszerza sieć sprzedaży, ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie drukuje potwierdzenia transakcji.

Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu.  To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.

Wybierz, zbliż i jedź – system jest wygodny i prosty

Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z  transportu publicznego. Jak to działa? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala, wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D). Dostępne będą również bilety ulgowe.

Pakiet informacji dotyczący nowej możliwości zakupu biletów znajduje się na specjalnie stworzonym PORTALU PASAŻERA – www.opspoznan.pl, w którym będzie można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.

Jak wygląda kontrola biletów?

Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon pamiętając żeby mieć włączony NFC.  Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.

Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet. 

Open Payment System to bezpieczeństwo transakcji

Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Dostawca usługi - Mennica Polska - systematycznie przechodzi audyty potwierdzające spełnienie rygorystycznych wytycznych międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard. Mennica Polska posiada ponadto specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.