Propozycja nowego układu linii komunikacyjnych po otwarciu całej trasy tramwajowej na Naramowice (do przystanku Błażeja)

Opublikowano: 13/07/2021
Propozycja nowego układu linii komunikacyjnych po otwarciu całej trasy tramwajowej na Naramowice (do przystanku Błażeja)

W związku z postępem prac związanych z budową trasy tramwajowej na  Naramowice Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się z prośbą do 15 poznańskich rad osiedli  o zaopiniowanie docelowego układu tras tramwajowych i autobusowych. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem pasażerowie będą mogli w pełni korzystać z nowej trasy łączącej centrum miasta z Naramowicami już w 2022 roku.

Nowa trasa tramwajowa połączy pętlę Wilczak z przystankiem Błażeja, biegnąc wzdłuż ulicy Naramowickiej i nowej ulicy, roboczo nazywanej Nową Naramowicką. Będzie to pierwszy etap rozbudowy infrastruktury tramwajowej w tym rejonie miasta. Kolejny etap – planowany do realizacji przy udziale środków UE w latach 2021-2028 – dotyczyć będzie połączenia Wilczaka trasą tramwajową z węzłem Małe Garbary przez ul. Szelągowską.

Transport szynowy stanowi rdzeń systemów komunikacyjnych w miastach i aglomeracjach. Tramwaje są ekologicznymi, szybkimi i pojemnymi środkami transportu. To one stanowią podstawową sieć podróży zbiorowych, autobusy pełnią funkcję uzupełniającą, pozwalającą dotrzeć do przystanków tramwajowych. Dlatego na części Winograd, na Naramowicach oraz wschodniej części Piątkowa podstawową oś komunikacyjną – po otwarciu trasy do przystanku Błażeja – będzie stanowił tramwaj. Podobnie było na Piątkowie i Winogradach po otwarciu trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz na Ratajach i Chartowie po uruchomieniu trasy na Franowo. Linie autobusowe stały się wówczas siecią uzupełniającą w stosunku do tramwaju.

- Zaproponowane rozwiązanie ma na celu utrzymanie szybkiego połączenia do Małych Garbar, przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu trasy tramwajowej. Istotnym aspektem jest także położenie nacisku na funkcję dowozową autobusów do tramwajów, zarówno trasy naramowickiej, jak i trasy PST – mówi Wojciech Miechowicz zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu ds. Publicznego Transportu Zbiorowego.

Po oddaniu do użytku całej trasy Wilczak – Błażeja (w 2022r.) na Naramowice skierowane zostaną dwie linie tramwajowe. Wcześniej, po uruchomieniu pierwszego odcinka trasy od pętli Wilczak do przystanku Włodarska – będzie tu kursował tramwaj linii nr 3.

ZTM zaproponował Radom Osiedli na Naramowicach i Winogradach dwa warianty układu linii tramwajowych na północ od węzła Most Teatralny (podkreśleniem wyróżniono fragmenty tras zmienione w odniesieniu do obecnego ich przebiegu):

Linie tramwajowe:

Wariant 1:

Linia nr 3: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 4: POŁABSKA – Winogrady – Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA

Linia nr 10: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – DĘBIEC

Wariant 2:

Linia nr 3: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Święty Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – 23 Lutego – PLAC WIELKOPOLSKI

Linia nr 4: BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Fredry – 23 Lutego – Plac Wielkopolski – Wolnica – Estkowskiego – Jana Pawła II – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA

Linia nr 10: POŁABSKA – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Matyi – Wierzbięcice – 28 Czerwca 1956 roku – DĘBIEC

Wszystkie linie tramwajowe w każdym z wariantów mają być obsługiwane z podstawową częstotliwością (co 10 minut w rozkładzie zasadniczym w godzinach szczytów komunikacyjnych).

Linie autobusowe:

Zmiany tras autobusowych proponowane są  w jednym wariancie, niezależnym od ostatecznej decyzji dotyczącej przebiegu tras tramwajowych:

Linia nr 144: BORANTA – Naramowicka – Łużycka – Stoińskiego – Wiechowicza – PST KURPIŃSKIEGO (bez zmian)

Linia nr 146: BORANTA – Naramowicka – Łużycka – Stoińskiego – Wiechowicza – Kurpińskiego – Wojciechowskiego – Jaroczyńskiego – Obornicka – Szarych Szeregów – Strzeszyńska – Biskupińska – STRZESZYN (bez zmian)

Linia nr 147: likwidacja

Linia nr 151: likwidacja

Linia nr 167: RADOJEWO – Naramowicka – Łużycka – Nowa Naramowicka – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – RONDO ŚRÓDKA

Linia nr 169: OS. SOBIESKIEGO – Szeligowskiego – Szymanowskiego – Stróżyńskiego – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Kurpińskiego – Wiechowicza – Stoińskiego – Łużycka – Nowa Naramowicka – Naramowicka – Lechicka – Murawa – Słowiańska – Księcia Mieszka I – Przepadek – Al. Niepodległości – Św. Marcin – Bukowska – Przybyszewskiego – Marcelińska – Grochowska – Promienista  - OS. KOPERNIKA (nowa stała trasa)

Linia nr 911: BIEDRUSKO – Radojewo – Naramowicka – Łużycka – Nowa Naramowicka – Naramowicka – Szelągowska – Garbary – Estkowskiego – RONDO ŚRÓDKA

Linie nr 214, 218, 224: niewielka zmiana trasy, między Łużycką a Lechicką przebiegać będą po Nowej Naramowickiej

Zawieszenie kursowania linii autobusowej nr 151 w 2020r. zostało wprowadzone jako element kompleksowego pakietu zmian związanych z reorganizacją układu linii autobusowych na czas budowy trasy tramwajowej na Naramowice. Mając na uwadze utrudnienia na ulicach Szelągowskiej i Naramowickiej, w układzie tym wzmocnione zostały bezkolizyjne, poprzeczne połączenia autobusowe zapewniające szybkie połączenie z trasą PST. Wydłużono m.in. trasę linii nr 169 oraz wzmocniono linię nr 144. Układ ten sprawdził się, zatem wariant z likwidacją linii 151 i wydłużeniem w zamian linii 169 jest proponowany jako stały. Z Wilczaka do Małych Garbar, do czasu budowy trasy tramwajowej na tym odcinku, kursować miałyby autobusy linii 167, 174, 190 i 911. Częstotliwości linii autobusowych nie zmienią się w stosunku do obecnego, normalnego rozkładu jazdy.

Docelowy układ tras stałych będzie mógł wejść w życie po zakończeniu inwestycji nie tylko w obrębie Naramowic, ale także w innych częściach miasta -  głównie w śródmieściu (dotyczy linii tramwajowych nr 3, 4) oraz na Wildzie (dotyczy linii tramwajowej nr 10).