W Poznaniu tramwaje jeżdżą najszybciej

Opublikowano: 05/05/2021
W Poznaniu tramwaje jeżdżą najszybciej

Według rankingu dziennikarzy portalu PulsGdanska.pl w Poznaniu tramwaje osiągają najwyższe prędkości komunikacyjne w Polsce. W zestawieniu najszybszych linii tramwajowych, w pierwszej 10. aż pięć linii jest z Poznania.Systematyczne inwestowanie w dobry stan torowisk, nowoczesne rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu oraz wydzielanie torowisk tramwajowych przynosi wymierne korzyści dla pasażerów w postaci szybszych i bardziej komfortowych podróży.

- Tabliczki nakazujące ograniczenie prędkości tramwajów do 10 czy 15 km/h, nie należały kiedyś do rzadkości. Dziś poznański transport tramwajowy jest najszybszy w Polsce. To efekt inwestycji w remonty infrastruktury - od 2014 r. roczne nakłady Miasta na ten cel wzrosły ponad 8-krotnie. Pomogło też wydzielenie torowisk, dzięki czemu tramwaje nie stoją w korkach, a także  niemal całkowita wymiana taboru tramwajowego - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Tramwaje od lat stanowią rdzeń systemów transportowych w aglomeracjach miejskich. Są ekologiczne i pozwalają w efektywny sposób przewozić duże potoki pasażerskie w relatywnie krótkim czasie.

Dziennikarze portalu PulsGdanska.pl - Krzysztof Kalkowski i Emil Włuka opracowali raport pt. „Prędkości komunikacyjne tramwajów w wybranych polskich miastach 2021”. Z dokumentu wynika, że najwyższe prędkości komunikacyjne tramwaje osiągają w miastach, w których znajdują się trasy szybkiego tramwaju. Na pierwszym miejscu znajduje się Poznań. Średnia prędkość komunikacyjna tramwajów w stolicy Wielkopolski wynosi 20,8 km/h. Oznacza to średnią prędkość przejazdu tramwaju od przystanku początkowego do końcowego z uwzględnieniem postojów na skrzyżowaniach oraz wymiany pasażerskiej na przystankach. 

Co więcej, aż pięć poznańskich linii tramwajowych (12, 14, 15 i 16 oraz 1) znajduje się w Top 10 polskich linii osiągających największą prędkość przejazdu. Najlepsza jest „czternastka” z prędkością komunikacyjną 27,6 km/h, na trzecim miejscu znajduje się „15” (26,7 km/h), na szóstym „16” (25,1 km/h), na ósmym „12” (24,2 km/h), a Top 10 zamyka „jedynka” z prędkością 23,7 km/h.

Warto podkreślić, że o ile linie nr 12, 14, 15 i 16 w przeważającej mierze zyskują dzięki trasie Poznańskiego Tramwaju oraz nowoczesnej trasie na Franowo, to w przypadku „15” jest to też zasługa wydzielonego torowiska na ulicy Grunwaldzkiej. Na wysokim miejscu plasuje się linia nr 16, mimo iż część jej trasy przebiega przez centrum.

Znajdująca się w Top 10 linia nr 1 w ogóle nie korzysta z trasy PST, ale tramwaj korzysta z wydzielonego od jezdni torowiska w ulicach Grunwaldzkiej, Reymonta i Hetmańskiej a także ze zmodernizowanej  niedawno trasy od ronda Żegrze do os. Lecha  oraz z nowoczesnej trasy na Franowo. Dodatkowo, na prawie całej trasie tej linii funkcjonuje system ITS, dzięki któremu tramwaje mają priorytety na skrzyżowaniach.

Na tak dobry wynik Poznania wpływa nie tylko funkcjonowanie trasy PST, ale także konsekwentnie realizowana odnowa sieci tramwajowej, na którą Poznań przeznacza co roku 20-25 mln zł (m.in. trasa Hetmańska czy Królowej Jadwigi), inwestycje realizowane ze środków UE (m.in. przebudowa torowiska na Grunwaldzkiej, trasa na Franowo, Żegrzu), system ITS z priorytetami dla transportu publicznego (m.in. ul. Grunwaldzka, Głogowska, Królowej Jadwigi) oraz wydzielanie torowisk tramwajowych (m.in. Grunwaldzka).

Więcej o raporcie:

Raport Tramwajowy PulsGdanska.pl